Jeugddienst Appelsien | FAQ

SERVICEVOORWAARDEN

 

DOELGROEP
LID WORDEN
LIDGELD
THERAPIE
ACTIVITEITEN
INSCHRIJVEN
RESERVELIJST
FREE-RIDERS
WEEKENDS
REIZEN
BOEMERANG
UITSCHRIJVEN
SCHIJFJES-ACTIVITEITEN
BETALEN

TERUGBETALINGEN

PAGINA (facebook)
FOTOS

 


DOELGROEP

voor wie is Jeugddienst Appelsien
Jeugddienst Appelsien is er voor jongeren en jongvolwassenen (uit het Waasland, regio Dendermonde en Klein Brabant) van 13 tot 31 jaar (die) BUSO-onderwijs (hebben genoten) . Maar ook jongeren en jongvolwassenen die gemakkelijk met auto, bus of trein uit de buurregio's (Stad Antwerpen, Rupelstreek, Stad Gent, Scheldeland, regio Aalst en Zeeland) kunnen komen, zijn ook welkom!

wat doet Jeugddienst Appelsien
Jeugddienst Appelsien organiseert het hele jaar door, ieder weekend opnieuw, superleuke activiteiten, uitstappen, weekends en reizen, doorgaans in groepjes van 8 tot 16 personen met 1 tot 2 begeleiders. Tijdens weekdagen bestaat ons aanbod uit individuele therapie voor wie hier nood aan heeft. Dit is doorgaans een uur per maand een goed gesprek met onze orthopedagoge waar je terecht kan met al je vragen, problemen of zorgen. Samen zoeken we dan naar een oplossing.

welke activiteiten biedt Jeugddienst Appelsien aan?
Jeugddienst Appelsien heeft tal van uiteenlopende activieiten: we gaan knallen in pretparken, gaan kijken naar concerten, genieten in de bioscoop, gaan eten in hippe restaurants, gaan aapjes kijken in dierenparken, gaan we uit de bol in tal van stadskermissen, zwemmen we in subtropische zwembaden, gaan tot diep in de nacht dansen in de discotheek, maar we gaan ook naar toffe tentoonstellingen en musea en doen hippe sporten. Wie een idee heeft voor een leuke activiteit, mag altijd een suggestie geven. Wie weet, organiseren we het wel!

 

LID WORDEN

hoe kan ik lid worden?
Als je ook wil deelnemen aan de activiviteiten, nood hebt aan therapie of gebruik wil maken van onze vervoersdienst Boemerang, moet je eerst lid worden van Jeugdienst Appelsien. Dan krijg je een eigen account op MIJN APPELSIEN met een eigen login en paswoord. Van daaruit heb je dan toegang tot alle diensten van Jeugddienst Appelsien.

waar moet ik me lid maken?
Dit kan gewoon op deze website en wel HIER. Vul dit formulier zo goed mogelijk in. Zo maak je een eigen account aan op MIJN APPELSIEN en ben je ook automatisch en gratis lid van Jeugddienst Appelsien.

hoe en waar moet ik dan inloggen?
Van zodra wij jouw gegevens binnengekregen én gecontroleerd hebben, gaan we jouw accountje activeren. Je krijgt dan van ons een eigen login en paswoord toegestuurd. Je kan dan op MIJN APPELSIEN inloggen. Daar heb je dan rechtstreeks toegang tot de agenda, de activiteiten, de therapie en de boemerang. Je hebt bovendien toegang tot de geheime faceboek-groep waar alle nieuwtjes en foto's terug te vinden zijn.

is lid worden gratis?
Ja hoor, lid worden en lid zijn is en blijft gewoon gratis. Je moet enkel betalen voor de activiteiten, de therapie en de boemerangritten waarvoor je je zelf ingeschreven hebt. Enkel voor de maanden waarvoor je iets meedoet, zal je een beetje lidgeld moeten betalen, maar dat is voor de verzekering.

dus er moet wel lidgeld betaald worden?
zie hieronder bij LIDGELD

 

 

LIDGELD

moet ik lidgeld betalen?
Wanneer je deelneemt aan activiteiten, weekends of reizen, je therapie volgt, boemerang neemt, of je wil een busje uitlenen, dan maak je gebruik van één van de diensten van Jeugddienst Appelsien en word je automatisch lid van Jeugddienst Appelsien, en moet je lidgeld betalen.

waarom moet ik lidgeld betalen?
Het lidgeld dat je betaalt is voor de verzekering en dus je eigen veiligheid. Door het lidgeld te betalen, zorg je ervoor dat je gedekt bent tegen gebeurlijke ongevallen tijdens de activiteiten, reizen of weekends, maar ook tijdens de boemerangritten en tijdens je therapiesessie, of als je een busje bij ons uitleent, ben je omnium verzekerd (hier weliswaar met een franchise).

Hoeveel moet ik betalen?
Het lidgeld bedraagt in 2019 39,99 euro per jaar. Dit bedrag wordt aangerekend, samen met je eerste afrekening van het jaar. Van zodra je die eerste afrekening hebt betaald, zal jouw terugbetalingsattest voor de mutualiteit meteen voor je klaarstaan op je eigen account (bij afrekeningen > mijn terugbetalingen).

Ik wil wel meedoen, maar ik hoef niet verzekerd te zijn, moet ik dan lidgeld betalen?
Jeugddienst Appelsien is een vzw, dit wil zeggen dat wij aan al onze leden, clienten, deelnemers en gebruikers die van één van onze diensten gebruik maken lidgeld moeten vragen. Jeugddienst Appelsien heeft voor al zijn diensten een verzekering genomen zodat iedereen veilig kan deelnemen. Dit staat ook zo in onze statuten. Met andere woorden: als je aan iets wil doen bij Jeugddienst Appelsien, ga je dus ook akkoord met het lidgeld dat hiervoor wordt gevraagd.

Kan ik dit lidgeld terugbetaald krijgen?
Dat is inderdaad mogelijk. We hebben met iedere courante mutualiteit of ziekenbond een samenwerking, waarbij je het lidgeld terugbetaald krijgt. Als je je ldigeld hebt betaald,krijg je van ons automatisch, en ieder jaar opnieuw een terugbetalingsattest,

Wat moet ik met dat attest doen?
Dit attest, dat je kan terugvinden onder 'mijn terugbetalingen' bij het kassa-icoontje op jouw eigen account, print je uit en je kleeft er je klevertje op. Dat doe je dan binnen zoals een doktersbriefje en binnen enkele dagen staat dat bedrag netjes terugbetaald op je bankrekening.

 

THERAPIE

Kan ik hier terecht als ik het even niet meer weet?
Jazeker! Daar zijn we voor. Voor al je persoonlijke problemen, een babbel of meer kan je bij onze orthopedagoge terecht.

Kan ik hier terecht als ik liefdesproblemen heb?
Jazeker! Daar zijn we voor. Voor al je persoonlijke problemen, een babbel of meer kan je bij onze orthopedagoge terecht.

Kan ik hier terecht als ik problemen thuis heb?
Jazeker! Daar zijn we voor. Voor al je persoonlijke problemen, een babbel of meer kan je bij onze orthopedagoge terecht.

Kan ik hier terecht als ik problemen op het werk heb?
Jazeker! Daar zijn we voor. Voor al je persoonlijke problemen, een babbel of meer kan je bij onze orthopedagoge terecht.

Kan ik hier terecht als ik gepest wordt op school?
Jazeker! Daar zijn we voor. Voor al je persoonlijke problemen, een babbel of meer kan je bij onze orthopedagoge terecht.

Kan ik hier terecht als ik nachtmerries heb?
Jazeker! Daar zijn we voor. Voor al je persoonlijke problemen, een babbel of meer kan je bij onze orthopedagoge terecht.

Kan ik hier terecht als ik zelfmoordgedachten heb?
Jazeker! Daar zijn we voor. Voor al je persoonlijke problemen, een babbel of meer kan je bij onze orthopedagoge terecht.

Is mijn probleem wel ernstig genoeg?
Dat hangt vooral af van hoe je er zelf tegenover staat? Als je er zelf veel last hebt en je zit er mee, kan je vrijblijvend een afspraak maken.

Wie gaat er mij dan eigenlijk helpen?
Je wordt geholpen door onze orthopedagoge die heel veel ervaring heeft bij het verder helpen van jongeren die problemen hebben. De jongeren die nu reeds komen, boeken bijzonder veel en snel vooruitgang.

hoe lang duurt zo een therapie-sessie?
een sessie of een gesprek duurt 1 uur. Enkel het eerste gesprek kan wat langer duren omdat de orthopedagoge moet weten waarmee je worstelt en wat je verlangt van ons. Zo een lange sessie kost evenveel als een gewone sessie.

hoeveel keer moet ik komen?
Dat bepaal je helemaal zelf en ook samen met de orthopedagoge. Sommige mensen hebben genoeg aan één gesprek, maar anderen komen gedurende een heel lange tijd.

Wat is de frequentie?
Doorgaans wordt er maandelijks op een vast moment een afspraak gemaakt. Wie wil kan ook veertiendaags komen. Op die manier kunnen we meer mensen therapie aanbieden.

waar gaat de therapie door?
De therapiesessies gaan elke weekdag door in de Bosstraat 9 te Sint-Gillis-Waas. Ook op de scholen SBSO Baken, VTS 3 Sint-Niklaas en Broedersschool Lokeren en Broederschool Daknam komt onze orthopedagoge langs om de leerlingen te zien.

ik heb geen auto! hoe geraak ik daar?
je hebt geluk, want de belbus stopt voor de deur. Je kan ook altijd te voet, met de fiets, de mindermobielencentrale of de b-mobiel komen. Indien nodig kan je ook altijd van boemerang gebruik maken om er te geraken. We helpen je zoeken naar de gepaste oplossing.

kan ik zomaar binnenspringen?
omdat er veel mensen in therapie zijn en het behoorlijk druk is, kan je enkel op afspraak komen. Om een afspraak te maken, kan je een bericht sturen via de website, via email of via de telefoon. We bellen je dan zo snel mogelijk terug.

zijn er lange wachttijden?
we proberen de wachttijd voor nieuwe aanmeldingen zo kort mogelijk te houden. Vaak kan je binnen de 2 weken bij ons terecht voor een eerste intake-gesprek.

hoeveel kost de therapie?
elke sessie heeft een vaste prijs (zie hierboven), maar door de tussenkomst van jouw mutualiteit, betaal je vaak een stuk minder als je nog kindergeld ontvangt.

hoeveel ga ik moeten betalen?
vooraf aan de telefoon of tijdens het eerste (intake)gesprek bekijken we samen hoeveel het jou persoonlijk zal kosten. De hoogte van de korting hangt af van je leeftijd, jouw mutualiteit en of je het omniostatuut hebt

moet ik meteen betalen?
je moet geen geld meebrengen. Op het einde van de maand krijg je je maandelijkse afrekening in je emailbox waarop al je activiteiten en je therapiesessies staan. Dat moet je dan gewoon overschrijven op onze rekening.

heb ik recht op terugbetaling van de psychotherapie?
als je nog naar school gaat of kindergeld ontvangt, heb je recht op 6 tot 10 terugbetalingen via je mutualiteit Sommige mutualiteiten bieden intussen ook terugbetaling aan volwassenen die bij ons therapie volgen. De hoeveelheid en het bedrag van de terugbetaling hangt af van jouw eigen mutualiteit.

hoe krijg ik die terugbetaling op mijn rekening?
Op het einde van het jaar (of als je bent gestopt met de therapie), komt er op je webpagina een attest voor jouw mutualiteit. Print dit attest uit en breng het binnen (zoals een doktersbriefje), en na enkele dagen krijg je het samengetelde lidgeld terugbetaald.

heb ik recht op terugbetaling van het lidgeld?
op het einde van het jaar (in de loop van januari), komt er een attest op jouw webpagina, dat je kan gebruiken om je lidgeld dat je het voorbije jaar hebt betaald teruggestort te krijgen van je mutualiteit. Print dit attest uit en breng het binnen (zoals een doktersbriefje), en na enkele dagen krijg je het (samengetelde) lidgeld terugbetaald.

hoe kom ik op mijn eigen webpagina?
Surf naar http://mijn.appelsien.be, vul je voornaam in en daaronder je inlogcode (5 laatste cijfers van je rijksregisternummer). Daarna zie je je eigen pagina met je eigen activiteiten en jouw komende therapiesessies. Ook jouw openstaande afrekeningen en je attesten voor de terugbetaling via de mutualiteit kan je hier terugvinden.

wat als jullie mij niet kunnen helpen?
als wij jouw vraag of probleem niet goed kunnen oplossen, dan verwijzen we je door naar een psycholoog, dienst of voorziening die dat wel kan. We laten je niet in de kou!

 

INSCHRIJVEN

hoe werkt het inschrijvingsformulier?
Het inschrijvingsformulier = de agenda. Bij elke activiteit zie je de kostprijs. Als je hier op klikt, krijg je een klein menuutje waarin je 5 dingen kan aanklikken. Klik op je gewenste optie.

Doe dit bij al de activiteiten die je deze maand wil meedoen. Klik vervolgens onderaan jouw naam, druk op uitprinten als je de agenda voor jezelf wil uitprinten, en druk dan vervolgens op de knop verzenden . Je krijgt dan van ons binnen enkele minuten een email met daarin nog eens de bevestiging van jouw inschrijving(en).

kan ik meerdere activiteiten aanduiden?
Jazeker! Het is voor ons zelfs makkelijker als je telkens meerdere activiteiten doorgeeft. (je hoeft dus niet telkens voor iedere activiteit apart een inscbrijving door te geven).

kan ik telefonisch inschrijven of uitschrijven?
Telefonisch inschrijven/uitschrijven is NIET mogelijk. Het kan enkel via de website.

kan ik via sms inschrijven of uitschrijven?
Via sms inschrijven/uitschrijven is NIET mogelijk. Het kan enkel via de website.

kan ik meer uitleg krijgen over de activiteit?
Wil je meer informatie over deze activiteit, dan klik je op de activiteit zelf. Dan krijg je meer informatie over die activiteit met foto's van de vorige edities. Klik op de rode knop onderaan om weer naar het inschrijvingsformulier te gaan.

Onderaan klik je je eigen naam aan en vervolgens typ je je emailadres in waar de bevestiging naartoe moet gestuurd worden. Als je wil, print dan gerust dit blad uit door op het printertje te klikken. Daarna klik je op verzenden en krijg je van ons automatisch een bevestigingsmail.

ik ben niet aangesloten bij appelsien, kan ik me zomaar inschrijven voor een activiteit.
als je wil meedoen met een activiteit, moeten we eerst jouw gegevens hebben. Die kan je doorgeven via het aansluitingsformulier. Pas als je dat hebt ingevuld, kan je inschrijven voor de activiteiten. Als we jou niet kennen, wordt je inschrijving niet aanvaard. Sluit dus eerst aan vooraleer je je gaat inschrijven.

hoeveel bedraagt het lidgeld?
Bij Jeugddienst Appelsien moet er geen jaarlijks lidgeld betaald worden, om het voor iedereen betaalbaar te houden, moet je enkel lidgeld betalen voor de maanden dat je effectief geweest bent. Dat lidgeld bedraagt dus 3,99 euro per maand dat je geweest bent.

waarom moet ik lidgeld betalen?
Het lidgeld dient betaald te worden voor jouw verzekering tijdens de activiteiten, tijdens de therapie en de tijdens de boemerangronde. Je bent dan verzekerd tegen ongevallen, lichamelijk letsel en verzekerd tegen het onopzettelijk kapot maken van andermans gerief.

kan ik het lidgeld terugbetaald krijgen?
Jazeker, als wij jouw mutualiteit of ziekenfonds kennen, krijg je van ons op het einde van het jaar (dus in januari, als het jaar voorbij is), een attest met het totale lidgeld dat je gedurende het gehele jaar hebt betaald. Steek dat attest binnen bij je mutualiteit of ziekenfonds zoals je doet met een doktersbriefje, en je krijgt je lidgeld meestal volledig terugbetaald op je bankrekening.

de activiteiten zien er wel duur uit
De prijzen zijn all-in. Dit wil zeggen dat alles in de prijs is inbegrepen: begeleiders, lesgevers, inkomkaarten, vervoer, reserveringen, materiaal, hapjes, drankjes, geschenkjes, enz. Vaak zit er ook middageten en of avondeten inbegrepen in de prijs. We proberen de prijs zo laag mogelijk te houden.

tot wanneer kan ik inschrijven?
Je schrijft het best zo snel mogelijk in, want sommige activiteiten zijn snel volzet. Je kan inschrijven tot het begin van iedere activiteit, zolang er nog open plaatsen zijn.

kan ik zomaar eens binnenspringen?
Nee dat is niet mogelijk. We moeten op voorhand het aantal inschrijvingen weten, omdat we zo het aantal begeleiders, vervoer en de inkomtickets op tijd kunnen regelen. Als jij pas op de dag zelf inschrijft, is dit vaak niet meer mogelijk. Je kan dan niet meedoen.

ik wil mee op activiteit, maar die is volzet!
Wanneer een activiteit volzet is, en je schrijft in, kom je automatisch op de reservelijst terecht. Mocht je dan toch nog mee kunnen, dan krijg je van ons een bericht dat je toch mee kan.

ik heb nog een vraag over inschrijven!
Als je vraag nog niet beantwoord is hierboven, stel ze dan gerust via het contactformulier. We beantwoorden jouw vraag dan zo snel mogelijk!

 

 

ACTIVITEITEN

wanneer worden de nieuwe activiteiten bekendgemaakt?
Jeugddienst Appelsien werkt met een maandsysteem, dit wil zeggen dat bij het begin van iedere maand de agenda wordt bekendgemaakt op onze website (en ook op onze facebookpagina. Dit is doorgaans op de eerste maandagavond (rond 20:00) van de maand, na de laatste activiteit van de vorige maand. Van zodra deze bekend is, kan je ook meteen inschrijven.

waar starten de activiteiten?
Elke activiteit start aan de ingang van de SINISCOOP. Hier kan je gemakkelijk afgezet en weer opgehaald worden. Aan het SINISCOOP starten en stoppen ook alle belangrijke bus- en treinverbindingen. Ook de Grote Markt is in de buurt.

wanneer beginnen de activiteiten?
De activiteiten starten op het startuur (dat is aangegeven op de agenda) aan het SINISCOOP. We proberen zoveel mogelijk het vooraf aangegeven uur te respecteren, echter soms als een boemerangronde van één van de busjes uitloopt, kan het zijn dat we een kwartier tot 20 minuten later vertrekken dan voorzien. We vragen hiervoor enige begrip te tonen.

waar stoppen de activiteiten?
De activiteiten stoppen ook allemaal aan de ingang van het SINISCOOP. Dat is dus op exact dezelfde plaats als waar we starten. Bij alle uitstappen, evenementen en activiteiten spreken we af aan de ingang van de SINISCOOP af. Hier eindigt ook elke activiteit weer.

het was toch vroeger het Sinbad (of de Grote Markt). Waarom is dat veranderd?
Sinds augustus 2018, met de start van het nieuwe werkjaar, zijn we overgeschakeld van hoofdopstapplaats en starten we niet meer aan het Sinbad, maar aan de SINISCOOP. Er zijn 5 hoofdredenen waarom we dit hebben gedaan:

1. vlottere verbinding voor de meeste mensen (trein, bus, fiets, te voet, en ja... zelfs met de auto)
2. we zullen sneller en meer op tijd kunnen vertrekken (geen vertagingen meer door de drukte van de stad) 3. bij regenweer kunnen we bij het wachten beter schuilen (door het grote afdak)
4. bij koud weer kunnen we lekker binnen wachten (het gebouw is 24/24u toegankelijk)
5. wie wil kan zijn auto parkeren in de droge, veilige overdekte parking van de NMBS

om hoe laat stoppen de activiteiten?
Het einduur van de activiteit staat ook altijd op de agenda aangegeven. Echter uit ervaring weten we dat een activiteit soms (tot zelfs 2 tot 3 uur) kan uitlopen. Dit is vooraf moeilijk in te schatten en daarom vragen we (dat wie wordt opgehaald wordt aan de SINISCOOP) een half uur voor het geplande einduur al eens een smsje te sturen (naar hun kind) om te informeren naar het eigenlijke einduur, teneinde zo niet ondraaglijk lang te moeten staan wachten aan de ingang van de SINISCOOP.

ik heb boemerang aangevraagd? Om hoe laat wordt ik thuis afgezet?
Wie boemerang heeft aangevraagd, moet rekening houden dat hij of zij nooit op het vooraf vermelde einduur kunnen afgezet worden. Dit is het uur voor de deelnemers die zelf naar huis gaan. Wie boemerang heeft aangevraagd, geldt er slechts 1 stelregel: hoe verder weg je woont van het startpunt, hoe langer het duurt eer je thuis wordt afgezet. Wie in Sint-Niklaas woont, zal vrij snel na het afgesproken einduur worden afgezet, maar wie 40 of 50 km verderop woont, mag gerust een twee uur bijrekenen.

hoe komt het dat ik thuis zo laat wordt afgezet?
We proberen iedereen zo snel mogelijk thuis af te zetten en we organiseren daarvoor dan ook telkens opnieuw twee of drie aparte boemerangrondes na iedere activiteit. Er zijn echter altijd heel veel deelnemers die vragen om thuis te worden afgezet. Geregeld zijn er 20 of meer mensen die we thuis moeten afzetten. Daarom kan de wachttijd om afgezet te worden (zeker voor degenen die verder weg wonen) gemakkelijk oplopen tot 1 a 2 uur. We proberen die tijd in de busjes dan ook zo fijn en plezierig mogelijk te maken (soms zijn die zo fijn dat er geregeld vragen om als allerlaatse te worden afgezet ;-) )

starten en stoppen echt alle activiteiten hier?
Ja inderdaad, ALLE activiteiten starten hier aan het SINISCOOP, Stationsplein 12 te Sint-Niklaas. Aan de hoofdingang van het gebouw.

mag ik naar alle activiteiten komen?
Dat mag zeker! Je mag voor alle activiteiten inschrijven.

moet ik naar alle activiteiten komen?
Nee dat hoeft helemaal niet! Je mag zelf bepalen naar welke activiteiten je komt. We vragen om te proberen minstens 1 activiteit per maand mee te doen.

waarom vragen jullie om minstens 1 activiteit per maand doen?
Zo leer je de andere deelnemers en de begeleiders heel snel kennen. En dat is voor iedereen prettig.

is die 1 activiteit per maand een verplichting?
Natuurlijk niet, maar voor zowel jezelf als voor de anderen is het prettiger dat jij iedereen snel kent, en dat iedereen jou snel kent. Vandaar vragen we te proberen om toch minstens 1 activiteit per maand mee te doen.

zijn er activiteiten in de grote vakantie?
Nee, in de maanden juli en augustus zijn er geen activiteiten of therapie. In JULI is er wel de jaarlijkse ballonvaart en in AUGUSTUS is er de jaarlijkse reis naar Spanje.

zijn er activiteiten in de kerstvakantie .
Nee, tussen Kerstmis en Nieuwjaar vinden er geen activiteiten plaats.

hebben jullie een reglement?
Jazeker, we hebben en heel kort en duidelijk reglement opgesteld.

moet ik geld meebrengen naar de activiteit?
Neen, je moet geen geld meebrengen. Pas op het einde van de maand krijg je van ons je maandafrekening. Die moet je dan betalen via een overschrijving.

ik heb een kortingsbonnetje voor een evenement waar ik voor ingeschreven heb. Kan ik dat gebruken?
Dat kan zeker! Breng je kortingsbewijsje mee naar de activiteit, zodat we voor jou de korting kunnen gebruiken. Op de maandelijkse afrekening zal je zien dat de korting van je totaalbedrag is afgetrokken.

wat kan ik drinken?
Bij ons heb je de keuze uit cola, cola light, cola zero, sprite, ice-tea, plat water, bruis water, bier en kriek. Er kunne geen zware bieren of wijn gedronken worden. Dat zou de activiteit immers veel te duur maken.

ik heb meer zin in een duvel, rode wijn of een dure redbull ipv frisdrank. Kan ik dat bestellen.
Dat is geen probleem. Je mag gerust een duurdere drank bestellen, maar dan zal je dat wel zelf moeten betalen.

mag ik bij een bezoek in de shop een souvenir kopen?
Ja hoor! Je mag bij uitstappen, concerten en bezoeken gerust een souvenir kopen (of een extra cola of een ijsje) als je dat zelf wil. Breng hiervoor wat extra geld mee.

Ik wil een souvenir, maar heb geen geld bij!
Als het bedrag niet te groot is, wil de begeleiding dit gerust voorschieten. Het bedrag zal op je maandelijkse afrekening bijgeteld worden.

De activiteit is veranderd in bowling of kinepolis. Waarom is dat?
Als een activiteit door omstandigheden niet kan doorgaan, lassen we vaak een vervang-activiteit in. Dat is vaak bowling of kinepolis.

waarom is de vervang-activiteit bowling of kinepolis?
Omdat dit twee populaire activiteiten zijn. Zowel bowling als kinepolis zijn activiteiten die bijna iedereen graag doet. Bovendien zijn dit ook de goedkoopste activiteiten die we aanbieden, zodat een vervang-activiteit nooit duurder kan zijn dan de activiteit waar je oorspronkelijk voor had ingeschreven.

kost deze vervang-activiteit meer?
Nee, de vervang-activiteit kost vaak zelfs minder als de oorspronkelijk geplande activiteit. De vervangactiviteit zal nooit meer kosten.

wat als de vervang-activiteit minder kost?
Als de vervang-activiteit minder kost dan de oorspronkelijk geplande activiteit, zal je meteen korting krijgen op je maandafrekening. Je zal de korting dan ook meteen kunnen zien op je afrekeningsblad.

ik wil die vervang-activiteit niet meedoen. Wat doe ik dant?
Meestal wordt een vervang-activiteit op voorhand aangekondigd op de agenda (website), op facebook en via sms. Wie die vervang-activiteit niet ziet zitten, kan dus kosteloos uitschrijven. Als je binnen de 3 dagen pas uitschrijft, gelden echter wel dezelfde uitschrijfregels als de andere activiteiten.

ik krijg een email dat de activiteit niet doorgaat?
Als er te weinig inschrijvingen zijn, gaat een activiteit niet door. Er moeten minstens 4 mensen ingeschreven zijn. Je wordt 1 dag op vooraf verwittigd als een activiteit niet doorgaat.

moet ik dan die afgelaste activiteit betalen?
Natuurlijk niet! Als er een activiteit wordt afgelast en er is ook geen vervangactiviteit, dan komt deze activiteit ook niet op je maandafrekening.

mag ik mijn gsm meenemen op de activiteit ?
Jazeker, we willen zelfs dat je altijd je gsm meeneemt op iedere activiteit.

moet ik mijn gsm meenemen op de activiteit ?
Eigenlijk wél! Wie nog geen gsm heeft, raden we aan om er zeker eentje te kopen (desnoods een heel goedkope), zolang je maar bereikbaar bent. We vragen dan ook om je gsm niet alleen altijd mee te hebben, maar liefst ook opgeladen en dat hij dus gewoon aan staat, zodat wij jou (of jij ons) altijd kan bereiken, mocht je bv verloren lopen of de groep niet meer vinden. De gsm van appelsien gaat overigens altijd mee en tijdens de activiteiten zijn we dus ook continu bereikbaar.

mag ik mijn gsm meenemen bij activiteiten in het buitenland ?
Ook hier graag je gsm altijd meenemen, let er ook zeker op dat 'roaming' aanstaat, zodat wij jou ook in geval van nood kunnen bereiken op je gsm (of jij ons).

mag ik mijn tablet, iPod, PS 2, Nintendo 3DS of andere gadgets meeneemen ?
Dat mag zeker en vast!! We doen samen met de busjes soms heel wat kilometers op weg naar die leuke uitstappen, en we zitten soms enkele uren in de busjes, we proberen dit altijd zo aangenaam mogelijk te maken voor iedereen. Daarom moedigen we zeker aan dat jij je gadget zeker meeneemt om spelletjes te spelen, een film te bekijken, te surfen of muziek te luisteren. Die zaken zijn allemaal zeker welkom. Deze gadgets kunnen altijd veilig in de bus achtergelaten worden tijdens de uitstap zelf. Let er wel op dat de gadgets voldoende zijn opgeladen en vooral dat er een hoofdtelefoon of oortjes bij zit. Anders stoor je de anderen iets te veel met je muziekjes.

Mag ik eigen geld meebrengen om iets extra te kopen?
We kunnen niemand iets verbieden, maar we vragen met aandrang om geen eigen geld mee te brengen want er zijn sowieso 3drankjes inbegrepen in de prijs, we kunnen indien nodig een extra drankje voorschieten, en de drankjes zijn daar toch vrij duur. We hebben ook te weinig zicht op wie, wat, waar en hoeveel drinkt tijdens de activiteit, als iedereen zich een beetje houdt aan de inbegrepen drankjes, zal alles vlot verlopen.

Ik wil niet op de foto staan, kan dat?
Als je deelneemt aan de aciviteiten, moet je er tegen kunnen dat er foto's woren genomen. Als je er niet wil opstaan, ga je best niet mee.

Er staat een foto op facebook maar die moet weg. Kan dat?
Dit bekijken we altijd wel hoor. In principe worden alle foto's vooraf gescreend en al de foto's waar iemand "niet goed" op staat, of génante foto's worden verwijderd. Maar foto's waar iemand gewoon op staat met iemand anders, kunnen we niet zomaar verwijderen.

Kunnen jullie mij het telefoonnumer of het emailadres geven van een andere deelnemer?
Omwille van het bewaken van de privacy van alle leden, mogen we geen enkele contactgegevens (gsm, thuistelefoon, emailadres, adres of andere) zonder toestemming doorgeven. We raden jou aan om het gewoon zelf aan die andere deelnemer te vragen. Succes ermee!

ik wil na de activiteit met de begeleiding nog iets gaan drinken.
Dit is dus jammergenoeg niet mogelijk, want de boemerangritten starten vlak na de activiteiten om de deelnemers terug naar huis te voeren.

ik heb nog een vraag over de activiteiten!
Als je vraag nog niet beantwoord is hierboven, stel ze dan gerust via het contactformulier. We beantwoorden jouw vraag dan zo snel mogelijk!

 

 

 

RESERVELIJST

Wat is de reservelijst?
iedere activiteit, reis of weekend heeft een reservelijst. Die wordt pas actief van zodra de gewone deelnemerslijst volzet raakt.

Hoe kom ik op de reservelijst?
Dit gebeurt automatisch van zodra je je inschrijft voor een activiteit die (op het moment dat jij je inschrijft) reeds volzet is.

Hoe zie ik of ik op de agenda of ik op de reservelijst ga staan?
Links van iedere inschrijfknop zie je een tellertje staan. Dat is het aantal open plaatsen op dat moment. Als er dus bv. een 5 staat, wil dit zeggen dat er nog vijf open plaatsen zijn. Wanneer het tellertje 0 is of het is een rood cijfer, dan wil dit zeggen dat deze activiteit volzet is. Als er bv een rode 5 staat, dan betekent dit dat er op dat moment al 5 mensen op de reservelijst staan.

Hoe schrijf ik me in op de reservelijst?
Dat doe je op dezelfde manier als normaal inschrijven. Het enige verschil is dat je zal zien dat er dan op de 'inschrijfknop' het woordje RESERVE zal staan. Zodat je weet dat je op de reservelijst staat.

Hoe weet ik of ikzelf goed op de reservelijst sta?
Als je klikt op de pagina van de activiteit zelf (dus op het prentje of de naam van de activiteit klikt), zie je de deelnemerslijst van die activiteit. Als er een reservelijst is voor die activiteit, zie je een rode namenlijst staan. Als jouw naam erbij staat, dan ben je zeker dat je op de reservelijst staat.

De activiteit is toch al volzet?
Loont het daarom dan wel nog de moeite om op de reservelijst te gaan staan? Zeker en vast! Enerzijds weten we dat heel wat deelnemers toch nog vaak uitschrijven voor een activiteit om mee te kunnen gaan met een andere activiteit, zodat er toch nog een behoorlijk grote kans is dat je toch nog mee kan. Anderzijds doen we onze uiterste best om een extra busje in te leggen, een extra begeleider te vinden en extra inkomkaarten te regelen, als we zien dat er heel veel mensen op de reservelijst staan.

Ga ik nog wel mee kunnen?
je mag er zeker van zijn dat wij onze uiterste best doen om de mensen die op de reservelijst staan, toch nog mee te krijgen op de activiteit. We kunnen niets beloven, maar je mag er van op aan dat we dit echt wel menen. Tot soms minuten voor een activiteit start, doen we echt een inspanning om jou alsnog mee te krijgen.

Hoe weet ik of ik dan toch nog mee kan?
Van zodra er iemand uitschrijft voor een activiteit waarbij er een reservelijst is, gaat onze computer automatisch en binnen enkele minuten, de eerste persoon die op de reservelijst emailen met de melding dat je automatisch van de reservelijst op de gewone deelnemerslijst bent doorgeschoven. Wanneer de activiteit heel kort bij is, kan het zijn dat wij hiervoor zelf ook nog smssen en bellen.

Wie op de reservelijst heeft voorrang?
Wie zich het eerst heeft ingeschreven op de reservelijst, is de eerste die op de gewone lijst wordt gezet wanneer er weer een plaats is vrijgekomen. De tweede van de reservelijst, schuift dan door naar de eerste op de reservelijst, enzoverder. Het loont dus absoluut de moeite om jezelf altjid (en liefst zo snel mogelijk) op de reservelijst te zetten.

Ik sta op de reservelijst, maar ga toch niet kunnen meegaan?
als je je hebt ingeschreven op de reservelijst, en je gaat toch iets anders doen, moet je je zeker uitschrijven van de reservelijst voor die activiteit. Op die manier schuiven de mensen die achter jou hebben ingeschreven een plaatsje naar voren en hebben zijn weer ietsje meer kans om ingeschreven te geraken op de gewone deelnemerslijst.

Ik ga me niet uitschrijven van de reservelijst als ik niet meer mee wil gaan.
dat is echt geen goed idee! Want er is altijd nog een kans dat je automatisch van de reservelijst op de gewone deelnemerslijst wordt gezet. Wanneer dat dan binnen de 3 dagen gebeurt voordat de activiteit plaatsvindt, sta je op de gewone lijst, en moet je ook uitschrijfkosten betalen, alsof je dus altjid al op de gewone lijst gestaan had.

De activiteit gaat door, maar ik ben op de reservelijst blijven staan.
Moet ik die activiteit dan betalen? Nee!! Natuurlijk niet! Als jij op de reservelijst bent blijven staan. Dat is het ons niet gelukt om jou mee te krijgen. Dat vinden we bijzonder spijtig. Maar het is niet anders. Je hoeft jezelf ook helemaal niet meer uit te schrijven voor deze reservelijst, want dat wordt toch niet aangerekend. Ook eventuele aangevraagde (en dus niet gereden) boemerangritten, zullen ook nooit op je afrekening verschijnen.

 

FREE-RIDERS

als ik zelf naar een activiteit kom, moet ik dan nog wel inschrijven?
Als jij zelf rechtstreeks naar de activiteit (bv discotheek) komt, vragen we je om gewoon in te schrijven en bij 'opstap' en 'afstap' op rechtstreeks te klikken. Op die manier weten we dat jij rechtstreeks naar de activiteit (bv discotheek) komt.

Als ik zelf kom naar de activiteit, en ik betaal zelf mijn inkom en mijn drankjes. Dan moet ik toch niet inschrijven en betalen?
Toch wel! De regel bij iedere activiteit geldt: "je kan NIET HALF meedoen met een activiteit". Ofwel doe je mee, ofwel doe je niet mee. Wie dus verschijnt op een activiteit (bv discotheek) en dus meedoet met de groep, neemt dus deel aan de activiteit.

Waarom is dat free-riden zo een probleem?
Het is voor de begeleiding onbegonnen werk om de ingeschreven deelnemers te scheiden van de niet ingeschreven deelnemers bij het begeleiden, bij de bestelling van de inkomkaarten, bij het opnemen van de verschillende drankrondes en de bestelling van de frietjes en frisdranken. Iemand die de hele tijd meeloopt met de groep, meepraat met de groep en meedanst met de groep, wordt beschouwt als iemand die dus ook gewoon deelneemt aan de activiteit.

Het is ook gewoon niet eerlijk tegenover de andere deelnemers die wél inschrijven en betalen voor die activiteit. We proberen de prijzen voor iedereen zo laag mogelijk te houden en met hoe meer we zijn, hoe voordeliger we het voor de groep kunnen maken. Bovendien moeten we kunnen voorzien in voldoende begeleiding voor de groep en dragen we ook de verantwoordelijkheid voor jouw veiligheid en blijven we steeds aansprakelijk voor jou tijdens de activiteit.

wat gebeurt er als ik toch niet inschrijf en gewoon aansluit bij de groep?
Op dat moment ben je een 'free-rider'. Dat is iemand die gratis gebruik maakt van een dienst zonder er voor te betalen, terwijl de anderen wel betalen. Daarom wordt iedereen die niet ingeschreven is, maar toch opduikt tijdens de activiteit, zonder verwittiging stilzwijgend toegevoegd aan de deelnemerslijst en zal deze persoon dit dan ook op zijn of haar maandafrekening zien staan.

Krijg ik dan ook drank en een versnapering (of frietjes)?
In de mate van het mogelijke krijgt iemand die opduikt ook wel de drankjes en de frietjes van zodra deze persoon wordt opgemerkt. BELANGRIJK: we betalen geen uitgaven terug die voordien zijn gebeurd (eventueel zelf betaalde inkom of een reeds eigen aangekocht drankje), dus je hebt er alle belang bij om je gewoon in te schrijven, zodat je ook alles krijgt waar je recht op hebt als je regulier staat ingeschreven. Zo weten we goed op voorhand hoeveel deelnemers gaan meedoen. En wij dus voldoende begeleiding kunnen voorzien.

 

WEEKENDS

organiseren jullie ook weekendjes?
Jazeker, ieder jaar gaan we in de maand MEI met het verlengde weekend van Hemelvaart (van donderdag tot zondag) naar een leuk pretpark in het buitenland. Dat is ieder jaar een ander pretpark, zoals bv. Disneyland, Thorpepark, EuropaPark, HeidePark, Holidaypark, enz.

hoeveel dagen en nachten is dat dan?
Het weekend duurt telkens 4 dagen: van donderdag tot zondag. We vertrekken donderdagmorgen om 9:00 en we komen terug op zondagavond rond 21:00. We slapen 3 nachten: donderdagnacht, vrijdagnacht en zaterdagnacht.

hoeveel deelnemers kunnen er mee?
Er kunnen telkens 16 deelnemers en 2 begeleiders meegaan. We zijn dus telkens met 2 busjes op weg.

is er nu maar 1 weekend per jaar?
voorlopig wel, we hadden de afgelopen jaren wel meerdere weekendjes georganiseerd, maar we merken dat wellicht wat te veel en te duur was voor de meeste deelnemers. Daarom dat we hebben besloten om 1 groot weekend per jaar te organiseren zodat iedereen die wil, ook mee kan. Zo worden de weekends ook voor iedereen bereikbaar.

vroeger was het weekend toch met pinksteren?
dat klopt, maar met Pinksteren hebben we maar 3 dagen, en met Hemelvaart kunnen we 4 dagen weg, en we hoeven de prijs amper te verhogen. Zo hebben we meer weekend (4 dagen ipv 3 dagen, en 3 nachten ipv 2 nachten) voor ongeveer evenveel geld.

vroeger was er toch telkens een weekend begin januari naar Disneyland?
dat klopt, maar we merken dat er heel veel inschrijvingen en daarna weer uitschrijvingen waren, waardoor we nooit definitief het aantal personen en kamers konden doorgeven zonder zware boetes aan Disneyland te moeten geven. Bovendien denken we dat éénmaal per jaar naar Disneyland op den duur te veel zal worden. Vandaar dat we het weekendje Disneyland om de 5 jaar zullen laten doorgaan. En ook in datzelfde Hemelvaartweekend.

is dat altijd een pretpark waar we naartoe gaan?
we gaan inderdaad telkens naar een groot pretpark dat een beetje te ver ligt om dat op één dag te kunnen doen. Zo gaan we dus naar de pretparken die ongeveer 400 a 500km ver liggen. Zo loont het toch de moeite om er enkele dagen naartoe te trekken.

is dat alleen maar het pretpark waar we naartoe gaan?
Helemaal niet! Een weekendje is zovéél meer dan enkel dat pretpark. We bezoeken 2 dagen het pretpark, maar in dat weekend gaan we ook gaan zwemmen in een subtropisch zwembad in de buurt, gaan we lekker restaurantjes verkennen, en bezoeken we ook meestal een leuk stadje of gaan we winkelen in een groot shoppingparadijs. We doen dus vanalles! Je zal je zeker niet vervelen.

hoe zit het met de kamerverdeling?
we slapen in tweepersoonskamers waarbij iedereen een eigen bed heeft. We nemen nooit drie of vierpersoonskamers. Koppeltjes mogen gerust doorgeven dat ze een tweepersoonsbed nodig hebben. We proberen dit dan ook te regelen zonder meerprijs.

mag ik zelf kiezen bij wie ik slaap?
ja hoor, we proberen met ieders wensen rekening te houden, zodat het weekend voor iedereen zo aangenaam mogelijk kan verlopen. Koppeltjes mogen gerust bij elkaar slapen en vrienden of vriendinnen mogen ook gerust bij elkaar slapen. Zolang de ouders (of de begeleiding) dit uiteraard toestaan.

hoeveel kost het weekend?
we slapen telkens in een luxehotel van 4 sterren en dat voor 4 dagen en 3 nachten, all in. Dit wil zeggen dat alles inbegrepen is in de prijs (vervoer, overnachtingen, toegangstickets, begeleiders, ontbijt, middagmaal en avondeten). Zoals altijd proberen we de prijs zo democratische mogelijk te houden.

moet er een voorschot betaald worden?
omdat we de kamers vroeg genoeg moeten boeken, vragen we om een voorschot te betalen. Dit komt op de afrekening van de maand die het weekendje vooraf gaat. Dus meestal zit het voorschot verwerkt in de afrekening van april.

wanneer moet dan de hoofdprijs betaald worden?
de hoofdsom komt op de afrekening van de maand waarin het weekend plaatsvind. De hoofdsom moet dus gewoon betaald worden, samen met de andere activiteiten van de maand mei.

kan ik in schijfjes betalen?
wie wil kan het voorschot in schijfjes betalen van 2 x100 euro. De hoofdsom kan ook in schijfjes betaald worden, dan betaal je telkens een stukje in de 6 maanden die erop volgen). Maar dit moet je dan wel speciaal aanvragen.

vanaf wanneer kan ik inschrijven?
Je kan inschrijven van zodra het weekend verschijnt bij de vroegboekingen op de agenda. Dat is meestal een jaar op voorhand, zodat wij snel de plaatsen kunnen vastleggen aan de interessantste prijzen. Alleen op die manier kunnen we de prijzen zo laag mogelijk houden. Schrijf dus best zo snel mogelijk in.

tot wanneer kan ik nog annuleren?
Annuleren kan je altijd, maar als je je voorschot reeds betaald hebt, dan ben je dat wel onherroepelijk kwijt. Schrijf dus niet zomaar in om je daarna weer vrolijk uit te schrijven.

ik heb nog een vraag over de weekends!
Als je vraag nog niet beantwoord is hierboven, stel ze dan gerust via het contactformulier. We beantwoorden jouw vraag dan zo snel mogelijk!

 

 

REIZEN

organiseren jullie ook reizen?
Jazeker, ieder jaar gaan we in (het derde weekend + de laatste volle week van) AUGUSTUS (van zaterdag tot de volgende zondag) voor 9 dagen naar een leuk pretpark in het buitenland. Dat is ieder jaar een ander pretpark, zoals bv. PortAventura in Spanje, GardaLand in Italië, TivoliPark in Denemarken, AltonTowers in Engeland of Liseber Park in Zweden.

hoeveel dagen en nachten is dat dan?
De reis duurt telkens 9 dagen: van zaterdag tot de volgende zondag. We vertrekken zaterdagmorgen om 9:00 en we komen terug op zondagavond rond 23:00. We slapen 8 nachten: zaterdagnacht, zondagacht, maandagnacht, dinsdagnacht, woensdagnacht, donderdagnacht, vrijdagnacht en zaterdagnacht.

hoeveel deelnemers kunnen er mee?
Er kunnen telkens 16 deelnemers en 2 begeleiders meegaan. We zijn dus telkens met 2 busjes op weg.

is er nu maar 1 reis per jaar?
omdat zo een reis wel behoorlijk duur is, organiseren we slechts 1 reis per jaar, zodat iedereen die wil, ook mee kan. Zo worden de reisjes ook voor iedereen bereikbaar.

is dat altijd een pretpark waar we naartoe gaan?
we gaan inderdaad telkens naar een groot pretpark dat heel ver ligt en groot is zodat het de moeite loont om zover te gaan reizen. Zo gaan we dus naar de pretparken die ongeveer 1000 a 1500km ver liggen. Zo loont het toch de moeite om er meer dan een week naartoe te gaan.

is dat alleen maar het pretpark waar we naartoe gaan?
Helemaal niet! Een weekendje is zovéél meer dan enkel dat pretpark. We bezoeken 4 dagen het pretpark, maar in die week gaan we ook gaan zwemmen in een subtropisch zwembad in de buurt, gaan we lekker restaurantjes verkennen, en bezoeken we ook een leuk stadje of gaan we winkelen in een groot shoppingparadijs. We doen dus vanalles! Je zal je zeker niet vervelen.

hoe zit het met de kamerverdeling?
we slapen in tweepersoonskamers waarbij iedereen een eigen bed heeft. We nemen nooit drie of vierpersoonskamers. Koppeltjes mogen gerust doorgeven dat ze een tweepersoonsbed nodig hebben. We proberen dit dan ook te regelen zonder meerprijs.

mag ik zelf kiezen bij wie ik slaap?
ja hoor, we proberen met ieders wensen rekening te houden, zodat het weekend voor iedereen zo aangenaam mogelijk kan verlopen. Koppeltjes mogen gerust bij elkaar slapen en vrienden of vriendinnen mogen ook gerust bij elkaar slapen. Zolang de ouders (of de begeleiding) dit uiteraard toestaan.

hoeveel kost het weekend?
we slapen telkens in een luxehotel van 4 sterren en dat voor 9 dagen en 8 nachten, all in. Dit wil zeggen dat alles inbegrepen is in de prijs (vervoer, overnachtingen, toegangstickets, begeleiders, ontbijt, middagmaal en avondeten). Zoals altijd proberen we de prijs zo democratische mogelijk te houden.

moet er een voorschot betaald worden?
omdat we de kamers vroeg genoeg moeten boeken, vragen we om een voorschot te betalen. Dit komt op de afrekening van de maand die het weekendje vooraf gaat. Dus meestal zit het voorschot verwerkt in de afrekening van juni.

wanneer moet dan de hoofdprijs betaald worden?
de hoofdsom komt op de afrekening van de maand die de reis voorafgaat. De hoofdsom moet dus gewoon betaald worden in de maand van de reis, hier dus ten allerlaatste rond 15 augustus.

kan ik in schijfjes betalen?
Het voorschot moet in 1 keer betaald worden via de afrekening van juni, maar de hoofdsom kan gerust in schijfjes betaald worden, dan betaal je telkens een stukje in de 10 maanden die erop volgen). Maar dit moet je dan wel speciaal aanvragen.

vanaf wanneer kan ik inschrijven?
Je kan inschrijven van zodra het weekend verschijnt bij de vroegboekingen op de agenda. Dat is meestal een jaar op voorhand, zodat wij snel de plaatsen kunnen vastleggen aan de interessantste prijzen. Alleen op die manier kunnen we de prijzen zo laag mogelijk houden. Schrijf dus best zo snel mogelijk in.

tot wanneer kan ik nog annuleren?
Annuleren kan je altijd, maar als je je voorschot reeds betaald hebt, dan ben je dat wel onherroepelijk kwijt. Schrijf dus niet zomaar in om je daarna weer vrolijk uit te schrijven.

ik heb nog een vraag over de reizen!
Als je vraag nog niet beantwoord is hierboven, stel ze dan gerust via het contactformulier. We beantwoorden jouw vraag dan zo snel mogelijk!

 

 

BOEMERANG

moet ik zelf naar de activiteit komen?
Het is best dat je zelf naar de activiteit probeert te komen. De activiteiten starten allemaal aan de hoofdingang van de SINISCOOP en alle bussen stoppen daar. Het is ook makkelijk voor je ouders om je met de auto bij ons af te zetten. Ook met de fiets of te voet kan je ons makkelijke bereiken. Maar voor wie liever thuis (of ergens anders) wordt opgehaald (en teruggebracht na de activiteit), kan een boemerangrit aanvragen op de website.

kunnen jullie me bij me thuis ophalen?
Met BOEMERANG is het mogelijk om je thuis voor de activiteit op te halen. Als je dat wil, moet je op de agenda 'thuis' of een andere locatie aanduiden om je op te pikken. We komen je dan met het busje bij je thuis ophalen.

moet ik na de activiteit zelf terug naar huis geraken?
Inderdaad, het is de bedoeling dat je zelf weer terug naar huis gaat: te voet, met de fiets, met de bus, met de trein of je ouders die je komen ophalen. Maar als dat niet lukt, kan je gebruik maken van onze vervoersdienst BOEMERANG.

ik geraak niet meer naar huis.
Wie niet zelf naar huis geraakt, kan gebruik maken van BOEMERANG. Ook al heb je hiervoor nog niets aangevraagd. Dat kan altijd nog op het laatste moment gebeuren.

kunnen jullie me thuis terug afzetten?
Met BOEMERANG is het mogelijk om je thuis na de activiteit terug te brengen. Als je dat wil, moet je op de agenda 'thuis' of een andere locatie aanduiden om je terug te brengen. We voeren je dan met een van de busjes na de activiteit terug naar huis

kunnen jullie me thuis ophalen en terug afzetten.
Met BOEMERANG is het inderdaad ook mogelijk om je voor en na de activiteit thuis op te halen en daarna weer terug te brengen. Als je dat wil, dan moet je bij opstap "thuis' en bij afstap ook weer "thuis" aanduiden. Dan komen we je bij je thuis ophalen voor de activiteit en brengen we je veilig terug na de activiteit.

kan ik ook een andere locatie dat 'thuis' doorgeven?
Zeker en vast! Als je liever bij je oma, je lief of ergens anders wil opgehaald (opstap) of teruggebracht (afstap) worden, dan kan je deze boemeranglocatie doorgeven op je eigen pagina (bij de pagina boemerang). Je moet dan zelf een benaming kiezen en ook het adres erbij vermelden.

kan ik ook een locatie (die ik niet meer gebruik) verwijderen?
Je kan inderdaad een boemeranglocatie verwijderen. Dit doe je op je boemerangpagina onderaan. Daar klik je de gewenste boemeranglocatie aan dat weg mag. Dan zal ook de boemeranglocatie verdwijnen uit je boemeranglijst.

hoe moet ik mijn boemerangritten doorgeven?
Als je je inschrijft voor een activiteit, krijg je meteen een groen kadertje waar je je opstap en afstap plaats kan aanklikken. Duid hier de gewenste boemeranglocatie aan voor zowel opstap als afstap.

kan ik mijn opstap of afstap-locatie aanpassen (nadat ik me heb ingeschreven) ?
Als je je boemeranglocatie aanpassen nadat je je hebt ingeschreven voor een activiteit of therapiesessie, dan kan je dat op je eigen beginpagina (sleuteltje). Rechts van iedere activiteit/therapie zie je opstap en afstap staan, met daarbij een klein menuutje. Klik hier de gewenste boemeranglocatie aan. Je hoeft je dus zeker niet uit te schrijven en vervolgens weer in te schrijven.

tot wanneer kan ik nog een boemerang aanvragen (of aanpassen)?
Een boemeranglocatie aanvragen of aanpassen doe je best steeds zo snel mogelijk, zodat we onze boemerangronde op tijd kunnen opstarten. Maar je kan het nog doorgeven tot uiterlijk 1 uur op voorhand.

kan ik nog een afstap-boemerang aanvragen (of aanpassen) als de activiteit/therapie al bezig is?
Ja hoor. Op de website kan je een boemerang aanvragen/aanpassen tot 1 uur voor het geplande einde van de activiteit. Uiteraard kunnen er ook nog boemerangritten nadien worden aangevraagd als er iemand echt niet naar huis geraakt, maar dan doe je dit best via sms, zodat we ook jouw late boemerang nog kunnen meenemen op onze ronde. We laten niemand in de steek!

ik heb uitgeschreven voor een activiteit (of ben niet komen opdagen). Moet ik dan mijn boemerangrit betalen?
Anders dan bij de activiteiten, hoef je enkel en alleen de effectief gereden boemerangritten te betalen. Als je dus voor een activiteit niet bent komen opdagen, of je schrijft uit op de dag zelf, dan zal je wel de activiteit moeten betalen, maar nooit de boemerangritten die erbij horen. Enkel als we bij de opstap-boemerang voor niets aan je deur hebben gestaan (en je doet niet open of je wil niet mee), zal je wel die boemerangrit moeten betalen, want die hebben we ook voor jou gereden. De eventuele afstap-boemerang zal hier wel automatisch vervallen.

 

 

 

UITSCHRIJVEN

ik heb ingeschreven voor een activiteit, maar kan toch niet meegaan.
ga naar de website, klik op "mijn appelsien" (sleuteltje), log in met je naam, ga naar de agenda en klik op de roze knop 'uitschrijven' die bij de desbetreffende activiteit staat. Dan krijg je een groene dialoogbox met de vraag of je zeker bent.

tot wanneer kan ik uitschrijven?
Inschrijven en uitschrijven kan je ALTIJD doen, maar we vragen om het ten allerlaatste 4 weken voor de dag van de activiteit kosteloos uitschrijven, op die manier kunnen we nog ons vervoer, de begeleiding en de inkomtickets aanpassen. Ook kunnen de andere leden meteen zien of er nog open plaatsen zijn voor de activiteit.

wat als ik op minder dan 4 weken uitschrijf?
als je dertig dagen of minder voor de activiteit uitschrijft, moet je toch een gedeelte van de activiteit betalen (als annulatiekost). Hieronder zie je wat er gebeurt als je de laatste dagen voor de activiteit uitschrijft. Hoe vroeger je uitschrijft, hoe minder het je kost.

als je dertig dagen of meer voor de activiteit uitschrijft, moet je GEEN annulatiekost betalen. Je zal dan op je maandelijkse afrekening GEEN extra lijntje krijgen met een annulatiekost.

MAAR LET OP:

als je 28 dagen tot 21 dagen voor de activiteit uitschrijft, moet je 10 % annulatiekost betalen. Je zal dan op je maandelijkse afrekening een extra lijntje krijgen met deze annulatiekost "uitschrijving in minder dan 4 weken"

als je 21 dagen tot 14 dagen voor de activiteit uitschrijft, moet je 20 % annulatiekost betalen. Je zal dan op je maandelijkse afrekening een extra lijntje krijgen met deze annulatiekost "uitschrijving in minder dan 3 weken"

als je 14 dagen tot 7 dagen voor de activiteit uitschrijft, moet je 30 % annulatiekost betalen. Je zal dan op je maandelijkse afrekening een extra lijntje krijgen met deze annulatiekost "uitschrijving in minder dan 2 weken"

als je zes dagen voor de activiteit uitschrijft, moet je 40 % annulatiekost betalen. Je zal dan op je maandelijkse afrekening een extra lijntje krijgen met deze annulatiekost "uitschrijving op 6 dagen"

als je vijf dagen voor de activiteit uitschrijft, moet je 50 % annulatiekost betalen. Je zal dan op je maandelijkse afrekening een extra lijntje krijgen met deze annulatiekost "uitschrijving op 5 dagen"

als je vier dagen voor de activiteit uitschrijft, moet je 60 % annulatiekost betalen. Je zal dan op je maandelijkse afrekening een extra lijntje krijgen met deze annulatiekost "uitschrijving op 4 dagen"

als je drie dagen voor de activiteit uitschrijft, moet je 70 % annulatiekost betalen. Je zal dan op je maandelijkse afrekening een extra lijntje krijgen met deze annulatiekost "uitschrijving op 3 dagen"

als je twee dagen voor de activiteit uitschrijft, moet je 80 % annulatiekost betalen. Je zal dan op je maandelijkse afrekening een extra lijntje krijgen met deze annulatiekost "uitschrijving eergisteren"

Als je één dag voor de activiteit uitschrijft, moet je 90 % annulatiekost betalen. Je zal dan op je maandelijkse afrekening een extra lijntje krijgen met deze annulatiekost "uitschrijving gisteren"

Als je op de dag zélf uitschrijft (of niet komt opdagen op een activiteit) moet je 100 % annulatiekost betalen. Je zal dan op je maandelijkse afrekening een extra lijntje krijgen met deze annulatiekost "uitschrijving vandaag".

is het dezelfde regeling bij schijfjes-activiteiten?
Nee, bij schijfjes-anctiviteiten kan je niet kosteloos uitschrijven. Schrijf dus enkel in als je echt zeker bent dat je mee zal kunnen gaan. Als je hier al één of meerdere schijfjes hebt betaald, dan moet je enkel nog het resterend bedrag betalen.

hoe zit het met de weekends en reizen?
Weekends en reizen worden zijn ook schijfjes-activiteiten. Hier kan je ook niet meer kosteloos voor uitschrijven. Schrijf dus enkel in als je echt zeker bent dat je mee zal gaan.

op de dag zelf merk ik dat ik niet toch niet kan komen want ik ben ziek of ik heb geen zin. Kan ik dan nog uitschrijven?
Je kan altijd op de dag zelf uitschrijven, maar weet dan wel dat je de activiteit dan zal moeten betalen. Probeer dus zeker te komen als je hebt ingeschreven voor die activiteit, het weekend of de reis.

waarom is die er die 4weken-regeling ingevoerd?
we merkten de laatste tijd dat heel veel mensen telkens op het laatste moment uitschreven (tot zelfs 1 avond op voorhand). Dit bracht ons vaak in de problemen, want wij zaten telkens met open plaatsen, te veel bestelde en vaak ook betaalde tickets, maar ook opgeroepen begeleiding en ingezette busjes die achteraf gezien dan niet nodig waren. Dit willen we zoveel mogelijk vermijden.

hoe moet het dan wel?
We vragen om enkel en alleen in te schrijven voor activiteiten waar je zeker van bent dat je zal meedoen. Als je dan toch niet kan komen voor een activiteit, vragen we je om je zo snel mogelijk weer uit te schrijven. Op die manier geef je ook de andere deelnemers een kans om ook voor die activiteit in te schrijven. Want door niet uit te schrijven, hou je een plaats bezet die eigenlijk iemand anders had kunnen nemen. (als je op het laatste moment uitschrijft, is het voor vele andere deelnemers veel te laat om nog in te kunnen schrijven).

Ik heb (te) laat uitgeschreven, maar heb me bedacht, kan ik nog mee?
Als je je (te) laat hebt uitgeschreven, en je kreeg de melding dat de activiteit reeds overovermorgen (25 %), overmorgen (50 %), morgen (75 %) of vandaag (100%) is, moet je dat gedeelte betalen. Wil je dit niet betalen en wil je toch mee gaan, schrijf dan ogenblikkelijk meteen direct weer in. Dan kan je gewoon meer mee.

Wat gebeurt er als ik toch snel opnieuw weer inschrijf?
Dan vervallen deze uitschrijfkosten, kom je gewoon naar de activiteit en betaal je gewoon de activiteit alsof er niks gebeurd is. MAAR: doe dit best zo snel mogelijk, zeker als er een reservelijst is, want in minder dan 5 minuten na je uitschrijving, contacteert de computer automatisch de eerste naam op de reservelijst, en daarna sta je achteraan op de reservelijst...

ik heb nog een vraag over uitschrijven!
Als je vraag nog niet beantwoord is hierboven, stel ze dan gerust via het contactformulier. We beantwoorden jouw vraag dan zo snel mogelijk!

 

 

 

 

 

 

SCHIJFJES-ACTIVITEITEN

 

wat zijn schijfjes-activiteiten?
Schijfjes-activiteiten zijn dure activiteten (concerten, optredens, weekends en reizen) waarvoor we als appelsien heel lang op voorhand behoorlijk dure kaarten hebben moeten voorschieten. Om ervoor te zorgen dat het ook voor jou betaalbaar blijft (en te zorgen dat je niet zomaar inschrijft), worden bij deze schijfjes-activiteiten telkens een maandelijks stukje aangerekend.

hoe herken ik deze schijfjes-activiteiten?
Deze schijfjes-activiteiten herken je aan dit speciale logootje: Daarom staat er telkens iedere maand alvast een klein stukje (een schijfje dus), zodat die activiteit niet plots in 1 keer op je afrekening komt. Als je voor zo een schijfjes-activiteit inschrijft, gaan we er vanuit dat jij deze activiteit ook zeker wil meedoen.

voorbeeld van een schijfjes-activiteit bij een inschrijving

- op 12 maanden vooraf
Op 7 december 2019 staat er "niels destadsbader". Deze activiteit kost 59,99 euro. Hierbij staat dit speciale schijfjes-activiteit logootje: : . Als je voor deze activiteit inschrijf in december 2018, dus een jaar op voorhand, dan krijg je voortaan iedere maand op je afrekening een schijfje van 4,50 euro tot en met november 2019. Op de afrekening van december, als de activiteit dus voorbij is, betaal je nog het allerlaatse restschijfje van 5,99 euro, zodat je dus uiteindelijk die 59,99 hebt betaald.

- op 5 maanden vooraf
Op 7 december 2019 staat er "niels destadsbader". Deze activiteit kost 59,99 euro. Hierbij staat dit speciale schijfjes-activiteit logootje: : . Als je voor deze activiteit inschrijf in juni 2019, dus een half jaar op voorhand, dan krijg je voortaan iedere maand op je afrekening een schijfje van 9 euro tot en met november 2019. Op de afrekening van december, als de activiteit dus voorbij is, betaal je nog het allerlaatse restschijfje van 5,99 euro, zodat je dus uiteindelijk die 59,99 hebt betaald.

- op 3 maanden vooraf
Op 7 december 2019 staat er "niels destadsbader". Deze activiteit kost 59,99 euro. Hierbij staat dit speciale schijfjes-activiteit logootje: : . Als je voor deze activiteit inschrijf in september 2019, dus 3 maanden op voorhand, dan krijg je voortaan iedere maand op je afrekening een schijfje van 18 euro tot en met november 2019. Op de afrekening van december, als de activiteit dus voorbij is, betaal je nog het allerlaatse restschijfje van 5,99 euro, zodat je dus uiteindelijk die 59,99 hebt betaald.

- op 1 maand vooraf
Op 7 december 2019 staat er "niels destadsbader". Deze activiteit kost 59,99 euro. Hierbij staat dit speciale schijfjes-activiteit logootje: : . Als je voor deze activiteit inschrijf in november 2019, dus 1 maand op voorhand, dan krijg je voortaan iedere maand op je afrekening een schijfje van 54 euro tot en met november 2019. Op de afrekening van december, als de activiteit dus voorbij is, betaal je nog het allerlaatse restschijfje van 5,99 euro, zodat je dus uiteindelijk die 59,99 hebt betaald.

- tijdens de maand zelf
Op 7 december 2019 staat er "niels destadsbader". Deze activiteit kost 59,99 euro. Hierbij staat dit speciale schijfjes-activiteit logootje: : . Als je voor deze activiteit inschrijf in december 2019, dus in de maand zelf (en dus niet op voorhand), dan wordt deze activiteit aangerekend als een gewone activiteit en betaal je dus gewoon die 59,99 euro.

ik schrijf me in op de reservelijst voor een schijfjes-activiteit
in- en uitschrijven op de reservelijst voor een schijfjes-activiteit is, zoals bij de andere activiteiten, gewoon gratis. Je zal ook geen schijfjes moeten betalen. Pas vanop het moment dat je op de gewone deelnemerslijst geraakt, krijg je hiervan een melding via email. Vanaf dat moment zullen er schijfjes op je maandelijkse afrekening komen. Uitschrijven van de reservelijst is ook bij de schijfjes-activiteiten gewoon kosteloos.

ik heb ingeschreven voor zo een schijfjes-activiteit (), maar kan toch niet meegaan.
je kan je altijd uitschrijven, dat is niet verboden, alleen ben je dan wel je reeds betaalde schijfjes kwijt en zal je het resterende bedrag op je afrekening van die maand terugvinden. Om uit te schrijven ga naar de website, klik op "mijn appelsien" (sleuteltje), log in met je naam, ga naar de agenda en klik op de blauwe knop 'uitschrijven' die bij de desbetreffende activiteit staat. Dan krijg je de vraag of je echt wel zeker bent. Je reeds betaalde schijfjes ben je ook kwijt.

tot wanneer kan ik voor zo een schijfjes-activiteit uitschrijven?
uitschrijven kan je ALTIJD doen, maar als je dit doe, moet je wel de volledige bijdrage betalen. Wees dus extra voorzichtig als je hiervoor inschrijft. Alleen als je echt zeker bent dat je mee wil en kan, schrijf je je hier voor in. Gratis uitschrijven kan je nog doen zolang je je eerste schijfje nog niet betaald hebt.

wat als ik toch uitschrijf voor zo een schijfjes-activiteit?
dan moet je jammergenoeg toch de volledige bijdrage betalen. Je krijgt sowieso wel een 4dubbele waarschuwing dat je uitschrijft voor een -activiteit en dat je dan toch het hele bedrag moet betalen. Een keer bij het uitschrijven zelf op de agenda, en meteen daarna krijg je nog een mailtje dat je je nog meteen kan bedenken en opnieuw kan inschrijven (binnen de 5 min).

is dit dezelfde regeling als bij de gewone activiteiten?
Nee, bij activiteiten is het strenger en kan je niet meer kosteloos uitschrijven. Je zal hier altijd de activiteit moeten betalen.

waarom is dit zoveel strenger bij deze schijfjes-activiteiten?
Bij deze schijfjes-activiteiten hebben we dure tickets moeten kopen die we zelf al vaak maanden op voorhand hebben moeten vastleggen en betalen. We vragen jou dan ook gewoon te komen als je hiervoor geboekt hebt.

hoe zit het met de weekends en reizen?
Bij weekends en reizen is dit hetzelfde. Dit zijn ook schijfjes-activiteiten. Hiervoor kan je niet meer kosteloos uitschrijven. Schrijf dus enkel in als je echt zeker bent!

op de dag zelf merk ik dat ik toch niet kan komen, ben ik ziek of heb ik geen zin.
Je kan nu ALTIJD en tot op de dag zelf uitschrijven, dat is niet verboden. Maar weet dan wel dat je de activiteit dan zal moeten betalen. Probeer dus zeker te komen als je hebt ingeschreven voor die activiteit, het weekend of de reis.

Ik ben op de dag zelf ziek, kan ik toch kosteloos uitschrijven?
dit is niet mogelijk. Als je ziek bent, ben je ziek en schrijf je je best uit. Maar dan zal je wel deze activiteit moeten betalen. Ook al heb je een doktersbriefje. Ben je maar een beetje ziek en gaat het met een pilletje, dan raden we je aan om toch mee te gaan, je hebt je immers opgegeven.

Waarom is deze regel zo streng?
we merkten de laatste tijd dat heel veel mensen voor vanalles inschrijven en telkens pas de laatste dagen weer uitschreven (tot zelfs 1 avond voordien). Dit bracht ons vaak in de problemen, want wij zaten telkens met open plaatsen, te veel bestelde en vaak ook betaalde tickets, maar ook opgeroepen begeleiding en ingezette busjes die achteraf gezien dan niet nodig waren.

Hoe moet het dan wel?
We vragen om ENKEL EN ALLEEN in te schrijven voor activiteiten waar je zeker van bent dat je zal meedoen.

Ik wil niet vooraf in schijfjes betalen
Als je niet vooraf in schijfjes wil betalen, dan raden we jou aan om pas in te schrijven in de maand dat de schijfjes-activiteit zelf plaatsvindt. Op die manier zal je de bijdrage in 1x betalen. Maar dit is natuurlijk enkel mogelijk wanneer er nog open plaatsen zijn.

hoe vroeger je inschrijft voor een schijfjes-activiteit, hoe goedkoper de schijfjes zijn
De maandelijkse schijfjes worden verdeeld over de maanden die liggen tussen jouw inschrijving en de activiteit zelf. Dit betekent dat hoe vroeger je inschrijft, hoe lager de schijfjes zullen zijn. En hoe later je inschrijft, hoe hoger de schijfjes zullen zijn. Je hebt er dus alle belang bij om zo vroeg mogelijk in te schrijven.

Ik heb (te) laat uitgeschreven, maar heb me bedacht, kan ik nog mee?
Als je je hebt uitgeschreven, en je kreeg de melding dat de activiteit een -activiteit is, moet je die activiteit toch betalen. Wil je dit niet betalen en wil je toch mee gaan, schrijf dan ogenblikkelijk (binnen de 5 minuten) meteen direct weer in.

Wat gebeurt er als ik toch snel opnieuw weer inschrijf?
Dan vervallen deze uitschrijfkosten, kom je gewoon naar de activiteit en betaal je gewoon de activiteit alsof er niks gebeurd is. MAAR: doe dit best zo snel mogelijk, zeker als er een reservelijst is, want in minder dan 3 minuten na je uitschrijving, contacteert de computer automatisch de eerste naam op de reservelijst, en daarna sta je achteraan op de reservelijst...

ik schrijf uit voor zo een schijfjes-activiteit, maar er staat iemand op de reservelijst
Moet ik dan toch betalen? Er is toch een vervanger? Jazeker die activiteit moet je betalen. Er staan soms wel, soms geen mensen op de reservelijst. Het is ook voor ons lang niet zeker of deze personen dan ook effectief nog kunnen meegaan. Dit is ook voor iedereen veel te verwarrend en het is al gebeurd in het verleden dat sommige werden gedwongen om anderen te vervangen. En dit willen we ook helemaal vermijden... Vandaar 1 duidelijke regel: uitschrijven bij een schijfjes-activiteit is altijd de kostprijs volledig betalen. We kunnen hier geen enkele uitzondering voor maken.

ik schrijf uit voor zo een schijfjesactiviteit, maar 14d vooraf. Dat is toch nog op tijd?
Moet ik dan toch betalen? Jazeker die activiteit moet je betalen. Als je je engageert om deel te nemen aan een -activiteit, gaan we er ook vaniuit dat je komt. We kopen voldoende toegangskaarten zodat iedereen mee kan, we regelen voldoende begeleiding, vervoer, enz. Bovendien worden dure kaarten die wij voor jou voorschieten ook niet teruggbetaald aan ons. We blijven dus zitten met deze kaarten en moeten die dan beginnen doorrekenen aan de anderen mensen die wel afkomen. En dat willen we niet. We kunnen dus bijgevolg geen rekening houden dat je toch nog een 14 dagen vooraf alsnog gaat uitschrijven. Vandaar 1 duidelijke regel: uitschrijven bij een -activiteit is altijd de activiteit, weekend of reis volledig betalen. We kunnen hier geen enkele uitzondering maken.

ik schrijf uit voor zo een schijfjes-activiteit, maar ik sta nog op de reservelijst
Moet ik dan toch betalen? Nee, als je nog op de reservelijst staat, kan je altijd gratis uitschrijven. Ook uitschrijven voor de reservelijst is voor alle activiteiten tot het laatste moment gratis. Maar let op: als je de eerste of de tweede op de reservelijst staat, is de kans wel groot dat je misschien toch mee kan. Van zodra iemand uitschrijft voor die activiteit (en jij staat als eerste op de reservelijst), wordt je na 5 minuten automatisch op de gewone deelnemerslijst gezet. Van dat moment gelden de nomale regels. Dus als je je op de reservelijst hebt gezet, en je kan toch niet komen, schrijf je dan zo snel mogelijk uit, zodat de mensen achter jou op de reservelijst weer meer kans hebben om mee te gaan.

ik heb nog een vraag over deze schijfjes-activiteiten
Als je vraag nog niet beantwoord is hierboven, stel ze dan gerust via het contactformulier. We beantwoorden jouw vraag dan zo snel mogelijk!

 

 

BETALEN

moet ik geld voorzien/meebrengen voor de activiteit, therapie of boemerang?
Je hoeft geen geld mee te brengen. Jeugddienst Appelsienn betaalt alles (en schiet dus alle kosten voor), want bij Jeugddienst Appelsien werken we met maandelijkse afrekeningen.

hoe moet ik dan betalen?
Pas op het einde van de maand krijg je van ons je gedetailleerde afrekening via Mijn Appelsien.. Als de afrekening klaar staat, krijg je hiervan een email die wordt gestuurd naar jouw emailadres of dat van je ouders, je begeleiding, advokaat of voorlopig bewindvoerder. Of op verschillende emailadressen tegelijkertijd. Dat kan ook.

hoe moet ik betalen?
Je kan deze afrekening enkel via overschrijving of storting betalen. Zet in de mededeling wel altijd je naam en de maand erbij (bv: Peter LK nov 2017) zo is het voor ons duidelijk waarvoor je hebt betaald.

mag ik contant betalen?
Nee dat kan niet. We willen echt dat je via overschrijving betaalt. Dan is er later ook geen discussie.

wanneer moet ik betalen?
Je betaalt best zo snel mogelijk de afrekening van de voorbije maand. Maar alleszins binnen de 3 weken. (bv: de afrekening van november 2017 moet betaalt zijn tegen 21 december 2017)

ik heb een foutje ontdekt op de afrekening?
Als je een foutje hebt gezien, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Doe zeker nog geen betalingen! We zullen dit dan samen bekijken en zullen indien nodig de afrekening corrigeren. Pas als de afrekening gecorrigeerd is, kan je overgaan tot betalen.

op de afrekening is de prijs van een activiteit hoger dan er op de agenda te zien was. Klopt dit?
We proberen altijd een zo laag mogelijke prijs aan te rekenen, en voor zowat alle activiteiten lukt het goed om vooraf een bepaalde prijs in te schatten om uit de kosten te komen als organisatie. MAAR als na afloop van een activiteit blijkt dat er, ondanks onze voorzorgen, toch verlies is gemaakt, zijn we genoodzaakt om bij iedere deelnemer van die activiteit de bijdrage een klein beetje te verhogen om zo toch uit de kosten te geraken. Meestal gaat het hier maar over enkele euro's en het gebeurt meestal gemiddeld 1 keer per jaar. Zowel voor u als deelnemer als ons als organisator is dit heel vervelend, maar we hebben hier geen andere keus. We mogen als vzw immers geen verlies maken. Als u in dit geval bent, bieden wij alvast onze excuses aan.

kan de afrekening uitgesplitst worden (bv. bij gescheiden ouders)
de maandelijkse afrekening kan jammergenoeg niet worden uitgesplitst in meerdere kleinere afrekeningen. Dat staat ons systeem niet toe. Wat wel mogelijk is, is om de afrekening vanuit verschillende bankrekeningen, (bv. elk de helft of elk een derde) te betalen. Iedereen met de naam en inlogcode heeft toegang tot de afrekeningen en kan dus de afrekeningen bekijken/downloaden/uitprinten. Het is dus perfect mogelijk dat er van verschillende bankrekeningen (bv bij gescheiden ouders) telkens een deel van de afrekening betaald wordt.

hoe weet ik of de betaling goed is toegekomen?
Je krijgt van ons meteen een emailtje als jouw betaling goed is toegekomen. Dan ben je gerust dat je zeker in orde bent voor die welbepaalde maandafrekening.

ik heb per ongeluk te weinig betaalt? Wat doe ik?
Als je te weinig hebt betaald en je merkt het, stort dan gewoon het resterende bedrag ook daarna gewoon door. Van zodra we het volledige bedrag op onze bankrekening hebben, krijg je van ons een emailtje dat je betaling voor die welbepaalde maand goed is toegekomen.

ik heb per ongeluk te veel betaalt? Wat doe ik?
Als je te veel hebt betaald, hoef je je zeker geen zorgen te maken. Wij storten het overschot meteen terug op jouw rekening.

wat gebeurt er als ik niet op tijd betaal?
Als je niet tegen ten laatste de vervaldag hebt betaalt, krijg je 30 dagen na de afrekeningsdag een herinneringsmail waarbij 7,00 € extra herinneringskosten worden bijgerekend.

Als je dan nog niet betaalt hebt, krijg je 60 dagen na de vervaldag een tweede herinnering met 14,00 € extra kosten.

Als je dan nog niet betaalt hebt, krijg je 90 dagen na de vervaldag een derde en laatste herinnering met 21,00 € extra kosten.

Als jouw afrekening na 120 dagen nog steeds niet betaald werd, dan wordt deze afrekening + 49 euro extra administratiekosten doorgestuurd naar het incassobureau. Als je meerdere openstaande afrekeningen hebt, wordt per afrekening 49 euro administratiekosten aangerekend.

Op dat moment betaal je niet meer aan Jeugddienst Appelsien, maar aan het incassobureau. Daar betaal je de afrekening + administratiekosten + incassokosten + intresten + btw voor het incassobureau. Hoe langer je daar wacht met betalen, hoe duurder het wordt. Als je meerdere afrekeningen hebt openstaan, kan je bij het incassobureau wel vragen om in termijnen te betalen. Maar Jeugddienst Appelsien kan op dat moment ook niks meer doen of tussenkomen. Je betaalt dus best zo snel mogelijk je afrekeningen, want hoe langer je wacht met betalen, hoe duurder het wordt.

waarom worden er herinneringskosten aangerekend bij een te late betaling?
Bij Jeugddienst Appelsien moet je nooit vooraf of op het moment zelf betalen (zoals bij vele andere organisaties), maar krijg je gewoon op het einde van iedere maand een afrekening toegestuurd. Dit betekent dat wij als Jeugddienst Appelsien alle kosten van de activiteiten en van de therapie voor jou 'voorschieten'.

Met andere woorden: je krijgt sowieso al 30 tot 50 dagen betalingsuitstel bij Jeugddienst Appelsien. Dat is ongelofelijk gemakkelijk en op die manier heeft iedereen de tijd om te sparen voor zijn uitgaven. (bv: een activiteit die je op 1 maart meedoet, moet maar tegen ten allerlaatste 21 april betaald worden.

Wij hopen dan ook dat ook jij zo snel mogelijk je afrekening betaalt van zodra je deze in je mailbox krijgt (in ieder geval binnen de betalingstermijn), zodat wij dit geld opnieuw kunnen gebruiken om de kosten van de nieuwe activiteiten en therapie te kunnen voorschieten.

Als iedereen telkens lang wacht met de betalen, kunnen we onmogelijk activiteiten blijven organiseren, omdat we dan gewoon geen geld meer hebben om al die activiteiten voor te schieten.

Daarom vragen we dus ook de redelijke bijdrage van 7 € per maand aan degenen die ervoor kiezen om later te betalen.

ik heb een kortingsbonnetje voor een evenement waar ik voor ingeschreven heb. Kan ik dat gebruiken?
Dat kan zeker! Breng je kortingsbewijsje mee naar de activiteit, zodat we voor jou de korting kunnen gebruiken. Op de maandelijkse afrekening zal je zien dat de korting van je totaalbedrag is afgetrokken.

ik heb meer zin in een duvel, rode wijn of een dure redbull ipv frisdrank. Kan ik dat bestellen.
Dat is geen probleem. Je mag gerust een duurdere drank bestellen dan de anderen, de meerprijs zal op je eindafrekening worden bijgeteld.

mag ik in de shop een souvenir kopen?
Ja hoor! Je mag bij uitstappen, concerten en bezoeken gerust een souvenir kopen (of een extra cola of een ijsje) als je dat zelf wil. Breng hiervoor wat extra geld mee.

Ik wil een souvenir, maar heb geen geld bij!
Als het bedrag niet te groot is, wil de begeleiding dit gerust voorschieten. Het bedrag zal op je maandelijkse afrekening bijgeteld worden.

ik krijg een email dat de activiteit niet doorgaat?
Als er te weinig inschrijvingen zijn, gaat een activiteit niet door. Er moeten minstens 4 mensen ingeschreven zijn. Je wordt 1 dag op vooraf verwittigd als een activiteit niet doorgaat.

moet ik dan die afgelaste activiteit betalen?
Natuurlijk niet! Als er een activiteit wordt afgelast en er is ook geen vervangactiviteit, dan komt deze activiteit ook niet op je maandafrekening.

ik heb nog een vraag over de betaling!
Als je vraag nog niet beantwoord is hierboven, stel ze dan gerust via het contactformulier. We beantwoorden jouw vraag dan zo snel mogelijk!

 

 

TERUGBETALINGEN

heb ik recht op terugbetalingen?
De meeste leden krijgen inderdaad (een deel) van de gemaakte kosten terugbetaald door hun ziekenfonds of mutualiteit. Zowat alle mutualiteiten voorzien terugbetaling van het lidgeld, de psychotherapie en soms ook (een deel van) de boemerangritten (het vervoer).

wat moet ik doen om deze terugbetaling te krijgen?
Je hoeft hier helemaal niks voor te doen. Wij zorgen automatisch voor je dat jouw terugbetalingsattesten voor je klaarstaan op je eigen account. Die vind je terug bij het gedeelte rekeningen (kassa-icoontje) > 'mijn terugbetalingen. Op basis van de mutualiteit waar jij bent aangesloten, vind je het juiste terugbetalingsattest.

Ik zie geen terugbetalingsattesten voor me klaarstaan?
de attesten worden slechts 1x per jaar opgemaakt, op basis van het betaalde lidgeld, de therapiesessie en de boemerangritten die je hebt gedaan in het afgelopen jaar. Deze worden voor je klaargezet in de loop van de maand januari (zijn meestal pas klaar vanaf 27 januari.

het attest voor de terugbetaling van het LIDGELD
het attest voor de terugbetaling van het lidgeld zal begin april 2019 voor iedereen opgemaakt worden. Iedereen zal het van dan af kunnen downloaden, uitprinten en binnensteken bij zijn of haar mutualiteit.

Ik heb het afgelopen jaar activiteiten en/of psychotherapie gedaan, maar er zijn geen attesten?
je moet aan 3 voorwaarden voldoen: je moet alle openstaande afrekeningen van dat jaar hebben betaald, anders heb je geen recht op terubetaling. dus ook de laatste afrekening van december moet betaald zijn. Maar je moet ook akkoord zijn gegaan met de gebruiksvoorwaarden (blauw vraagteken bovenaan) en je medische fiche moet je in het huidige jaar hebben bijgewerkt. Als je die 3 zaken hebt, volbracht, zullen je terugbetalingsattesten lidgeld, psychotherapie en vervoer voor je klaarstaan.

Ik zie de attesten klaarstaan. Wat doe ik nu?
nu moet je op het bladje klikken aan de rechterkant, het formulier uitprinten en dan er jouw klevertje op plakken. Daarna steek je de uitgeprinte attestjes in de enveloppe en zo in de brievenbus van je mutualiteit (of je gaat het afgeven, hetzelfde dat je doet met een doktersbriefje). Een weekje later krijg je dan van je mutualiteit het gedeelte waar je recht op hebt teruggestort op je bankrekening.

Ik zie alleen een attest voor het lidgeld, niet voor de psychotherapie.
heb je wel psychotherapie gedaan het afgelopen jaar? Zo ja, krijg je nog kindergeld? Dan heb je hier zeker nog recht op. Stuur ons dan een emailtje en we maken meteen jouw attest psychotherapie voor je aan.

Ik ben ouder dan 18 en krijg geen kindergeld meer...
Ben je ouder dan 18 en heb je krijg je geen kindergeld meer, dan krijg je enkel terugbetaling als je bent aangesloten bij de Christelijke Mutualiteiten. Voorlopig doen de andere mutualiteiten hier nog niet aan mee. Maar vermoedelijk zal dit ook wel veranderen. Van zodra ook de andere mutualiteiten terugbetaling voorzien, zullen wij ook de juiste terugbetalingsattesten verstrekken.

ik ben veranderd van mutualiteit en de attesten kloppen dus niet meer.
stuur ons een emailtje of een berichtje via de website met de naam van je nieuwe mutualiteit. We passen dan de mutualiteit voor je aan zodat je de juiste attesten voor je kunnen klaarzetten.

ik ben verhuisd en mijn adres klopt niet meer
stuur ons een emailtje of een berichtje via de website met je nieuwe adres. We passen dan je adres voor je aan zodat je de juiste attesten voor je kunnen klaarzetten.

hoe lang heb ik tijd om de attesten in te dienen?
dat heeft geen haast, hoor. De attesten zijn 2 jaar geldig, dus een attest voor het jaar 2018 (dat dus bij ons voor jou wordt klaargezet eind januari 2019, kan je nog indienen tot en met 31 december 2020). Je heht dus 24 maanden de tijd om de attesten in te dienen.

ik vind geen attest voor de terugbetaling voor mijn boemerangritten.
niet iedereen heeft recht op terugbetaling van zijn of haar boemerangritten, maar het loont alvast de moeite om het te checken, want sinds de nieuwe terugbetalingsregelingen, hebben nu heel wat meer clienten recht op terugbetaling van hun boemerangritten vanuit hun mutualiteit of rechtstreeks via het Vlaams Agentschap. Stuur ons een mailtje of een berichtje via de website als je denkt hier ook recht op te hebben.

 

 

PAGINA (facebook)

wat is de pagina van Jeugddienst Appelsien ?
De pagina van Jeugddienst Appelsien is een openbare plek op facebook waar alle nieuwsberichten, foto's van activiteiten en ideetjes op gepost kunnen worden van en voor de deelnemers van de therapie en activiteiten.

ik vind die pagina niet op facebook?
Jeugddienst Appelsien PAGINA is een open pagina waar de actieve deelnemers, hun ouders (en begeleiders) terecht kunnen. Maar ook wie geen lid is van Jeugddienst Appelsien kan terecht op deze openbare pagina op facebook om de nieuwsberichten op te volgen.

ik kan die PAGINA en de foto's niet bekijken (want ik heb geen facebook)
je moet een account hebben op facebook om de PAGINA (met de nieuwsberichten) te kunnen bekijken. Als je geen facebook-account hebt, kan je er gemakkelijk en heel snel eentje aanmaken. We helpen je hier heel graag mee mocht je dit zelf niet kunnen.

ben ik verplicht om lid te worden van deze PAGINA ?
nee hoor, dit is niet verplicht. Maar het is wel aan te raden om lid te worden (en te blijven), zodat je goed op de hoogte blijft van de nieuwjes, de activiteiten, de nieuwe foto's en zoveel meer. Maar als je hier geen zin (meer) in hebt, kan je je altijd op de knop "PAGINA NIET MEER VOLGEN" klikken. En dan zie je de pagina niet meer.

ik heb verschillende profielen op facebook...
mogen die allemaal lid worden van de pagina? Ja hoor, dat is geen probleem.. Je mag met zoveel profielen de pagina bezoeken als je wil. Gebruik dan best de profiel die je het meeste gebruikt om op facebook te zitten om ook de pagina te kunnen bezoeken.

wanneer komen de foto's van de activiteiten online?
Op bijna iedere activiteit worden er foto's genomen. Iedere dag worden er nieuwe foto's gepost op de website van appelsein. We proberen de foto's en de nieuwtjes telkens zo snel mogelijk via de pagina bekend te maken.

wanneer komt de agenda online?
De aankondiging van de agenda komt ook op deze PAGINA en telkens op de eerste maandag van iedere maand. Je kan dan meteen een sneak preview van de agenda zonder speciaal te moeten inloggen op de website van Jeugddienst Appelsien.

mag ik commentaar posten op de PAGINA ?
iedereen mag de foto's liken en commentaar geven. Maar graag enkel positieve commentaar. Negatieve commentaar wordt verwijderd door de moderators. En als je te veel negatieve commentaar (of negatieve berichtjes post), wordt je minstens 1 maand uit de PAGINA gezet zodat je er geen toegang meer toe hebt.

mag ik ideetjes posten in de PAGINA ?
ja hoor, net als je eigen foto's van een activiteit, mag je ook ideetjes voor nieuwe activiteiten of uitstappen posten in de PAGINA. Liefst met een link erbij zodat iedereen goed kan zien waarover het gaat. Iedereen die dit dan een super idee vindt, kan dan meteen liken, zodat we weten dat dit veel deelnemers wel leuk vinden. Hoe meer mensen het leuk vinden, hoe groter de kans dat we dit idee ook echt op de agenda zullen zetten.

mag ik persoonlijke zaken plaatsen in de PAGINA
nee dat is geen goed idee. Persoonlijke foto's, zaken en bedenkingen zoals 'mijn zus is getrouwd', 'het is vandaag mijn verjaardag', 'ik vind die persoon niet leuk' of 'ik ga stoppen met appelsien' hebben GEEN PLAATS in de PAGINA. Dit vinden andere leden alleen maar vervelend. Dit soort berichten zullen altijd snel van de PAGINA weggehaald worden. Als je herhaaldelijk dit soort berichten post, kan het zijn dat we besluiten om je een maand van de PAGINA te blokkeren van de PAGINA.

mag ik een klacht of probleem plaatsen in de PAGINA
klachten over een activiteit hebben GEEN PLAATS in de PAGINA. Dit maakt de fijne sfeer kapot en er zijn te veel mensen die dit absoluut niet fijn vinden. Als je dus een klacht hebt, of er is iets gebeurd waar je niet akkoord mee bent, neem dan gewoon rechtstreeks contact op met Jeugddienst Appelsien via email, sms of telefoon. We proberen dan je klacht of probleem zo goed mogelijk te verhelpen of te verduidelijken.

 

FOTO'S

mag ik mijn eigen foto's van de activiteit ook op de PAGINA zetten?
Natuurlijk mag je dat. We vinden dat zelfs juist super dat je je foto's wil delen met de andere deelnemers. Zo kan iedereen meegenieten van jouw foto's die jij hebt genomen tijdens de activiteit.

mag ik een foto bewerken (en op mijn profielfoto zetten) ?
ja hoor, dat mag zeker en vast! Je mag alle foto's kopieren, knippen, bijwerken enz en ook gebruiken om je eigen facebookpagina te versieren. Vele andere deelnemers doen dat immers ook.

ik zie een foto (van mezelf) waar ik niet blij mee ben...
vooraleer we de foto's op de PAGINA plaatsen, worden ze eerst grondig nagekeken zodat we de mislukte en de ongepaste foto's (of als iemand er echt slecht op staat ofzo) uitgehaald. Mocht je toch nog een foto zien op de PAGINA waar je niet blij mee bent, en die je dus weg wilt van de PAGINA, dan kan je dit altijd laten weten via een berichtje. We bekijken dit dan en als je inderdaad gelijk hebt, halen we de foto meteen van de PAGINA.